Road to Mandalay (and around it)

On the road to Mandalay I took the first ever overnight bus in Asia. During one hour something I have spent at the bus station, the thought “Why the hell are you not taking the plane??” has crossed my mind maybe ten times. Per second.  Numerous buses with signs in burmese only, havoc all around and the only answer that the personnel could manage was “Wait here”. When I finally got on the bus, it turned out to be much better than I have expected. Comfortable seats, water and a small snack provided and even the built-in screen in the front seat – I guess it was as VIP as it gets in Myanmar // Дорога в Мандалай стала для меня своего рода знаковой – мой первый ночной автобус в Азии. За час чем-то, который я провела на автобусной станции, мысль “Ну почему же я не купила билет на самолет?” посетила меня раз десять. В секунду. Жуткий хаос, куча автобусов с надписями на бирманском и на все мои попытки выяснить, где я могу найти мой автобус, один ответ “Wait here”. Когда я, преодолев языковые и прочие барьеры, оказалась-таки в автобусе, реальность оказалось вполне приятной – современный автобус, удобные сидения, вода и закуски и даже экран в спинке впереди стоящего кресла – почуствуйте себя вери импортант персон Myanmar style. 

I only had one day in Mandalay, so I decided to have a quick look at the city. Since I am not a very skilled bicycle rider and I am terrified by the abundance of scooters/motorbikes combined with the Asian driving style, I decided to walk. If such an idea ever crosses your mind when you are in Mandalay, FORGET IT!!! The dimensions of the Royal Mandalay Palace, one of the main attractions of the city (although it is just a replica of the original which had been destroyed by Japanese aviation), are ginormous. Since foreigners can only use Eastern entrance, I had to walk around it and, as my luck has it, the sun was blazing hot with 48 (!!!) degrees. Yes, during the rainy season. After a three hour walk and estimated six near death experiences, I have scratched the idea of climbing up the Mandalay Hill. A pity, yes, but I’d rather be a bit sorry for not seeing another 20 temples than dead from heat // На осмотр Мандалая у меня был всего один день. Многие берут напрокат велосипед или даже скутер. Поскольку велосипедист из меня так себе, а количество мопедов на дороге вкупе с азиатской манерой вождения приводит меня в ужас, я решила прогуляться. Если эта идея придет вам в голову в Мандалае, забудьте об этом!!! Королевский дворец, одна из главных достопримечательностей Мандалая (хоть он и является лишь копией, поскольку оригинал был разрушен японской авиацией), ОГРОМЕН и обходить его – поскольку иностранцы могут использовать лишь одни (восточные) ворота – по 48-градусной жаре удовольствие ниже среднего. Да, 48. Да, сезон дождей. После трехчасовой прогулки и шести почти что солнечных ударов на холм Мандалая мне лезть не захотелось. Почему-то. Обидно, досадно, но лучше не увидеть еще 20 храмов, чем хлопнуться в обморок от обезвоживания. 

The Royal Palace used to be a forbidden city of Mandalay. Nowadays it is a quite heavily guarded strategic object, so still forbidden in a sense. The long walk from the wall to the palace takes you through a militarized zone with numerous warning signs for foreigners informing you where you are allowed to go and to take pictures // Королевский дворец был запретным городом. Сегодня он редставляет собой стратегический объект и остается своего рода запретным. На весьма приличном по расстоянию пути от стен до самого дворца то и дело встречается вооруженная охрана и таблички, информирующие иностранцев “Сюда не ходи, туда ходи” и четко обозначающие, что можно фотографировать, а что нет. 

Let’s have a look at the pictures of the palace // Ниже – дворец в картинках. 

  

Palace wall and moat with the Mandalay hill in the background. Each wall is 4 km long and 9 m high

  
  

 

Fitness with a view

 
 

The palace is actually a bunch of red and gold buildings with beautiful woodwork

 

Red and gold

 
  

 
  

 

Technically speaking it’s a selfie

 
 

The door pic fever

  

The guard tower with its winding stairs offers a great view on the palace complex and surroundings // Забравшись по винтовой лестнице на дозорную башню, можно насладиться видом на дворцовый комплекс и окрестности (хотя деревянные здания с этой перспективы очень напоминают ульи)

   
  

All red to match the t-shirt and the color of the palace. Color matching level 1,000

 
In the afternoon, I have decided to go to Amarapura (meaning City of Immortality) to see the famous U-Bein bridge across the Taungthaman Lake. It is the oldest and longest (1.2 km) teakwood bridge in the world. Transport options:

  1. Pick-up bus full of locals which will drop you off one km away from the bridge. It is possible to walk or to take a horse cart from there (price appr. 500 Kyat / < 50 cents for the bus and 2,000 Kyat / $1.5 for the horse cart)
  2. Mototaxi. It is much faster, the drivers wait for you as long as you want but it does mean sitting on a scooter in the middle of Mandalay traffic though. Price: 5,000 Kyat / person. 

The walk on the bridge and on the island in the middle of the lake was the most serene and spiritual experience in Myanmar for me so far // Во второй половине дня я решила посетить местечко Амарапура (что означает “Город бессмертия”) в пригороде Мандалая. Здесь находится мост У Бейн, самый старый и длинный (1.2 км) тиковый мост в мире. Чтобы добраться до Амарапура, есть два варианта: 

  1. “Автобус” – маленький переполненный пикап, остановка которого находится в километре от моста. Отсюда можно прогуляться пешком или доехать на запряженной лошадью повозке (500 чат / 50 центов за автобус и 2,000 чат / $1.5 за лошадь)
  2. Мототакси. Эта опция намного быстрее и водители будут ждать вас у самого моста столько, сколько нужно. Но это также означает поездку на мопеде по Мандалаю. Стоимость: 5,000 чат с человека. 

Прогулка по мосту и по островку, находящемуся в центре озера Таунтоме, стала одним из самых приятных и спиритуальных, что ли, опытов в Бирме на сегодняшний день. 

  

  
  

   
  

I am not good at photographing people but I like this picture – the boy’s unforgiving stare – a lot

  

On the island my companion and me have discovered a beautiful pagoda with frescoes on the ceiling and on the walls which is something I haven’t yet seen in a buddhist temple // В одной из пагод на острове я и моя попутчица обнаружили свод, украшенный фресками, чего я еще ни разу не видела в буддистских храмах 

   

   

   
    
    
 
 

The parents of these kids wanted to take pictures with us,so we asked to tkae one for us too. I honestly do not know why they looklike we’re going to eat them next second

 
Next day the journey went on and I departed for Bagan. The road was a real roller coaster with parts of the way unpaved, others completely broken down. I swear, at some point we have even crossed the delta of a dry river (yes, rainy season) – and I don’t mean over a bridge. But the most amazing part of the trip awaited for us upon arrival to Bagan: the “transfer” to the hotel was by means of a horse cart. Romantic? Maybe. Comortable? Barely // На следующий день я отправилась в Баган. Дорога напоминала американские горки: кочки, ямы, ухабы, периодическое наличие или отсутствие асфальта. Честное слово, в одном месте мы даже пересекали устье пересохшей речки без какого-то намека на мост (да, сезон дождей). Но самый большой сюрприз ждал нас в конце пути – “трансфер” до отеля осуществлялся на маленьких лошадинных упряжках. Романтично – может быть. Удобно – нет. 

 

Construction work ahead

  
    

Pit stop

 

Horse-cart ride to the hotel with a fellow traveller

 

P.S.: а между прочим, бирманцы грызут семечки. Вот.

P.P.S.: I am at the pool in Bagan recovering my composture after a minor e-bike accident. No temples today 😦 Stay tuned!  // Я прихожу в себя у бассейна в Багане после небольшого инциндента с велосипедом. Храмы на сегодня отменились 😦 Stay tuned!

Advertisements

3 thoughts on “Road to Mandalay (and around it)

  1. zayka says:

    Having breakfast and nothing new to read… 5 days ago the last blog entry…taking into account the speed of your trip, that means we are missing at least 2-3 countries and around 20 cities…

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s